Column Tino

Communicatie…

Hoewel een belangrijke raadscyclus deze maand met onder andere de behandeling van de begroting, waren het vooral andere zaken die mij bezig hielden deze maand. Begrijp met niet verkeerd, want er zijn echt voldoende uren in het “echte” raadswerk gestoken. Zo’n begroting lezen is altijd een dingetje, maar dit jaar maakte het extra bijzonder, want wat ga je er mee doen? Ga je de begroting met een stofkam doorkammen, of kijk je naar de grote lijnen, want in deze Corona tijd kan morgen alles anders zijn en kan die zelfde begroting in de prullenbak. Ik heb er dus anders naar gekeken, al lagen nog steeds traditie getrouw alle in mijn bezit zijnde begrotingen en jaarrekeningen van de afgelopen jaren gewoon op tafel. Conclusie, de begroting is sluitend en de afvalstoffenheffing schiet door het dak heen. Uiteindelijk heeft VoorBaarn 2 moties in gediend, eentje over een meldingen-app en een over het gratis verstrekken van mondkapjes aan minima. Beide zijn unaniem aangenomen en dat is altijd een goed resultaat!

Goede column zult u denken, lekker kort, maar u bent nog niet van mij af, want ik gaf al aan vooral met andere zaken bezig te zijn geweest.

Als raadslid ben je buiten politicus vooral volksvertegenwoordiger en dat is misschien wel het belangrijkste, want hoe belangrijk ook om met een select groepje van 19 mensen te praten over Baarn, is het vooral belangrijk om met Baarn te praten. Dat is de afgelopen weken weer volop gedaan en als je alles op een rijtje zet gaat lang niet alles goed en is er ruimte voor verbetering.

Mahatma Gandhi zei ooit: “Het bekennen van fouten is als een bezem die het vuil wegveegt en het oppervlakte schoner achterlaat. Ik voel me sterker door het te bekennen”

Laat ik duidelijk zijn, het meeste gaat goed op het gemeentehuis, maar niet alles en dat mag, sterker nog moet ook gezegd kunnen worden. Maar, vooral de laatste weken kreeg ik veel berichten waar het wel fout gaat en veelal is dit terug te voeren naar communicatie of beter gezegd miscommunicatie. Ik ga natuurlijk geen concrete voorbeelden noemen, want dit zijn vaak individuele gevallen, waar ik dan weer niet naar buiten over communiceer. Maar, soms zitten er schrijnende gevallen tussen en als je dan kijkt waar het echt om gaat, dan is het iets kleins, of iets wat in ieder geval snel op te lossen is. Toch gebeurt dat niet altijd en dat is raar. Toen ik hier enige weken geleden op een zaterdagavond een Tweet over schreef, had ik zondagochtend het eerste appje al binnen, want de vinger op de zere plek leggen is niet altijd gewenst. Toch mag niet onvermeld blijven dat het contact in de week daarna met de wethouder in ieder geval heeft geleid tot een luisterend oor en daar begint goede communicatie mee.

Het ambtelijk apparaat val ik natuurlijk niet aan, want dat zou te makkelijk zijn en vooral niet gewenst. Maar, de bestuurlijk verantwoordelijken zouden wel het goede voorbeeld moeten geven! Waar de één een halve wetboektekst nodig heeft om zijn punt te maken en uiteindelijk iedereen afgehaakt is en het antwoord op simpele en concrete vragen nog steeds in de lucht blijft hangen, gaat de ander vooral in de verdediging door te zeggen dat heel veel dingen ook heel goed gaan en erkent dus het probleem niet. Dan zeggen dat er niks aan te doen is, is te makkelijk en niet uitlegbaar aan de inwoners.

Communicatie is altijd tweerichting verkeer en zorgt voor wederzijds begrip. Dat is wat anders dan “u vraagt wij draaien!” Baarn is een klein dorp, dus is een volksvertegenwoordiger snel gevonden en als die dan in de pen klimt is dat niet lastig, maar een kans!

Mocht u ergens tegenaan lopen, waarvan u vindt dat dit beter kan of anders moet, laat het dan vooral weten. Wij kunnen daar iets mee, met als doel het voor iedereen een beetje beter te maken.

Tino Schouten

Tino Schouten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *